کد مطلب: 245901
منشاء بيماري آنفولانزاي کودکان در مدارس است
تاریخ انتشار : 1401/09/14 15:17:55
نمایش : 505
يک متخصص عفوني گفت:کودکاني که از ماسک در مدارس استفاده نمي‌کنند در مواجهه با انواع ويروس‌هاي تنفسي در جامعه بيشتر به بيماري مي‌شوند.

به گزارش هفت چشمه، سارا ابوالقاسمي، با اشاره به شيوع آنفولانزا يا گريپ در کودکان، گفت: در پاندمي کرونا بسياري از کودکان در قرنطينه بودند و با انواع ويروس‌هاي تنفسي در تماس نبودند بنابراين سيستم ايمني بدن آنان آمادگي مواجهه با اين ويروس‌ها را ندارد.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني افزود: اين کودکان که متأسفانه کمتر از ماسک در مدارس استفاده مي‌کنند و پروتکل‌هاي بهداشتي را نيز رعايت نمي‌کنند، در مواجهه با انواع ويروس‌هاي تنفسي شايع در جامعه مبتلا به بيماري شده و بيماري را به ساير افراد خانواده خود نيز منتقل مي‌کنند.

به گفته وي، شيوع بيماري گريپ يا آنفولانزا در بزرگسالان نيز مشاهده مي‌شود، اما منشاء شايع اين بيماري در مدارس است که توسط کودکان به خانواده‌ها منتقل مي‌شود و چرخه انتقال ويروس از طريق فردي به فرد ديگر و خانواده‌اي به خانواده ديگر در جامعه منتشر مي‌شود.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني، ويروس‌هاي تنفسي در فصل زمستان را شامل انواع مختلفي از جمله ويروس‌هاي سرماخوردگي، ويروس آنفولانزا A و B، ويروس کرونا به شکل اوميکرون و…، برشمرد که در جامعه در جريان هستند.

ابوالقاسمي با اشاره به تعابيري که از گريپ در جامعه وجود دارد، گفت: عوام گاهي از سرماخوردگي به عنوان گريپ نام مي‌برند که با علامت گرفتگي بيني همراه است. گاهي نيز به آنفولانزا گريپ گفته مي‌شود که به معناي زکام، آنفولانزا و سرماخوردگي ترجمه مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به تفاوت گريپ (آنفولانزا) با سرماخوردگي، افزود: هر دوي آن‌ها از جمله بيماري‌هاي تنفسي هستند، اما آنفولانزا مي‌تواند منجر به بروز علائم متفاوت‌تر و بسيار جدي تري از سرماخوردگي شود که شامل تب، لرز، بدن درد و بي حالي (بيشتر از حالت سرماخوردگي) است.

به گفته وي، معمولاً آنفولانزا با شروع ناگهاني تب همراه است و بعد علائم تنفسي و گاهي گوارشي در فرد ايجاد مي‌شود البته گاهي نيز همزمان هر دو علامت تنفسي و گوارشي در فرد مشاهده مي‌شود.

ابوالقاسمي با تاکيد بر اهميت پيشگيري در بيماري آنفولانزا، افزود: افراد در صورت داشتن علائم تنفسي به ويژه در روز‌هاي اول بيماري (سه يا چهار روز اول) بايد حتماً در منزل استراحت کرده و از حضور در جمع، اداره يا مدرسه اجتناب کنند تا مانع شيوع و انتشار بيماري در جامعه شوند.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به درمان در بيماري‌هاي ويروسي تنفسي، گفت: در صورت سرماخوردگي و عدم وجود علائم شديد آنفولانزا درمان صرفاً شامل استراحت در منزل، مصرف مايعات، درمان‌هاي علامتي (ضد سرفه، ضد آبريزش و ضد تب) است.

وي افزود: در صورت ابتلاء به آنفولانزا نيز در افراد عادي همان درمان‌هاي علامتي انجام مي‌شود. اما در گروه‌هاي پرخطر نظير مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن (قلبي، کبدي، ديابت، کليوي)، سالمندان، مبتلايان به نقص سيستم ايمني، مبتلايان به تالاسمي، زنان باردار و افراد داراي وزن بالا توسط پزشک داروي اختصاصي آنفولانزا تجويز مي‌شود.

ابوالقاسمي گفت: با توجه به اينکه تا پايان سال و حتي اوايل ارديبهشت، همچنان شاهد پيک‌هايي از شيوع بيماري آنفولانزا هستيم؛ افرادي که هنوز واکسن نزدند سعي کنند در اسرع وقت نسبت به تزريق واکسن اقدام کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg